Han har utrustat dem med förmåga att utföra alla slags hantverk, väva konstväv och brokig väv av violett, purpurrött och karmosinrött garn och fint lingarn, och även annan vävnad, ja, att utföra alla slags uppgifter och tänka ut konstfulla arbeten.”

2 Mos. 35:35




lördag 16 april 2016

Frallor.

Skönt med lördag!
Mellan pluggstunderna, som idag känns bättre, har jag bakat lite. Tack mamma som inspirerat mig till detta och förlåt för alla otacksamma ord att vi aldrig fick köpt bröd. Tack att du skonat mig från allt dolt socker och andra konstiga ämnen.

När jag bakar bröd går jag oftast inte på något recept utan utgår från att med 1 pkt jäst blir det 0,5 liter vätska i form av mjölk eller vatten, efter det fyller jag på med salt och eventuellt brödkrydda, lite olja, honung eller sirap, morötter, zucchini eller lingon, frön och sedan häller jag på det mjöl jag vill tills degen har en lagom kladdig konsistens. Klart!

Långpannebrödet är det morötter i och baserat på vetemjöl då mannen ibland inte vill äta grovt bröd.
Det andra har jag mest grahams- och grovt rågmjöl.

Vad brukar ni ha i när ni bakar bröd? 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar